Allmän information och bästa praxis
Informationen nedan utgör en översikt över de viktigaste funktionerna och principerna för Vinteds hemsida. Om du vill ha mer information om dina rättigheter och skyldigheter med anledning av din användning av hemsidan kan du läsa mer i våra Användarvillkor. Om du vill veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och dina individuella rättigheter i samband med dessa ber vi dig vänligen att läsa igenom vår sekretesspolicy.
VILKA ÄR VI?
Vi är Vinted UAB, ett företag registrerat i Litauen. Vi finns på Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Litauen. Om du har några frågor angående denna informationstext är du välkommen att kontakta oss på [email protected]. Om du efter användandet av Vinteds plattform vill framföra klagomål kan du använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning. Du kan även lämna in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”) genom att skriva till Box 174, 101 23 Stockholm.
VAD ÄR VINTED?
Vinted är en digital marknadsplats där användare kan sälja eller köpa föremål med andra användare. Vinted säljer eller köper inte varor som visas på webbplatsen och är inte part i transaktionerna mellan användarna. När du gör köp genom knappen ”Köp nu” får du genom en tilläggsavgift del av vårt Köparskydd. Köparskyddet innebär att du får del av vår återbetalningspolicy, kundtjänst och säker betalning genom vårt integrerade betalningssystem.
Antalet genomsnittligt aktiva mottagare per månad inom den Europeiska unionen på hemsidor kopplade till våra marknader i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Litauen, Sverige, Rumänien, Finland, Grekland, Kroatien och Danmark var 8,8 miljoner den 31/07/2024. Summan är en genomsnittlig beräkning som gjorts under föregående sexmånadersperiod, i enlighet med (EUs) förordning 2022/2065 (enskild marknad för digitala tjänster).
Observera att denna siffra är en uppskattning som bygger på de uppgifter som Vinted för närvarande har tillgång till. Den publiceras enligt kravet i Förordningen om digitala tjänster (DSA) och kan skilja sig betydligt från användarsiffror som rapporteras i andra sammanhang (främst i dokument/uttalanden relaterade till marknadsföring, PR och finansiell information). Den är inte avsedd att användas annat än för detta specifika ändamål. Uppskattningen kan komma att revideras, i synnerhet på grund av databegränsningar, variabilitet och inneboende osäkerhetsfaktorer.
VEM KAN ANVÄNDA VÅR WEBBPLATS?
Du får inte använda webbplatsen om du anses vara en professionell säljare. Endast registrerade användare (eller Pro-användare om Vinted-Pro finns tillgängligt i ditt land) som är minst 18 år gamla kan annonsera artiklar och göra affärer på webbplatsen.
VILKEN TYP AV FÖREMÅL KAN SÄLJAS PÅ VINTED?
Vinted strävar efter att tillhandahålla en säker webbplatsen för sina användare. När du annonserar ett föremål på hemsidan måste du därför säkerställa att du har rätt att sälja föremålet samt att du efterlever reglerna i Regelkatalogen där det framgår vilka föremål som är tillåtna att sälja på hemsidan.
Du får sälja:
- Dam-, herr- och barnkläder, skor och accessoarer;
- Barnleksaker, möbler och barnvårdsprodukter;
- Ny kosmetika, skönhetsprodukter- och tillbehör;
- Teknikassessorer såsom hörlurar, smartklocka, mobilfodral och liknande tillbehör;
- Heminredning såsom textilier, porslin och hemtillbehör;
- Underhållning såsom videospel, konsoler, tillbehör, böcker, brädspel, pussel, musik och ljud;
- Djurvårdsprodukter såsom kläder, accessoarer, bäddar, reseprylar och leksaker.
Du får inte sälja:
- Föremål som är förbjudna eller begränsade enligt lag (t.ex. förfalskade föremål, stulna varor, skjutvapen, vapen osv.);
- Föremål som inte uppfyller hygienstandarder eller kan utgöra hälso- eller säkerhetsrisker (t.ex. begagnade underkläder, kosmetika som redan har använts och som inte är förseglad i ordinarie förpackning osv);
- läkemedel, livsmedel och tobaksprodukter;
- föremål som helt enkelt inte stämmer överens med Vinteds vision (som djurpäls och dess produkter, sportutrustning för vuxna som cyklar, skidor, snowboards, biljetter till evenemang, etc.); eller
- varor köpta i helt parti eller som vanligtvis säljs som dropship-artiklar med lågt värde;
- ett stort antal helt nya föremål, inklusive föremål med etiketter;
- föremål med en notering som ”kan beställas”, ”såld”, ”för närvarande slut i lager”, ”kom tillbaka senare”, etc.
Ovanstående lista är inte uttömmande utan ska endast användas som vägledande exempel. Se Regelkatalogen för en heltäckande och aktuell framställning över vad som är tillåtet att sälja på hemsidan.
HUR SÄLJER MAN EN VARA PÅ VINTED?
Det är kostnadsfritt att annonsera ett föremål till försäljning på hemsidan. För att lista ett föremål i Katalogen måste säljaren följa alla Katalogregler. När du annonserar en vara i Katalogen måste du fylla i en enkät där du väljer den kategori som bäst överensstämmer med föremålet som du ska sälja och ladda upp minst en bild av hög kvalité på föremålet.
Det är inte tillåtet att använda bilder tagna från internet eller fotografier på liknande föremål. Det är viktigt att fotografiet och din beskrivning av föremålet överensstämmer med föremålets kvalitet och yttre egenskaper, liksom eventuella defekter eller ändringar som påverkar föremålet.
HUR RANKAS FÖREMÅL PÅ VINTED?
VINTED använder sig av ett rekommendationssystem för att föreslå eller prioritera specifik information som är kopplad till hemsidan till användare och besökare. Detta inkluderar även rangordning av sökresultat som har initierats av användaren, eller andra exempel där den relativa ordningen eller framträdandet av informationen som visas för användaren bestäms av hemsidan (även kallat “Vinteds flöde” eller “Vinted feed”). Mer information om vårt rekommendationssystem hittar du här.
Säljare kan förbättra synligheten av en annons genom att välja till någon av följande betaltjänster vilka påverkar hur annonsen sorteras i flödet:
- “Bumping” av annonser
Specifika föremål som säljaren väljer synliggörs i annonsflödet, nyhetsflödet och i andra användares sökningar i Katalogen. Du kan läsa mer om ”Bumping” här.
- “Wardrobe Spotlight”
En säljares garderob kan marknadsföras i en separat sektion i andra användares flöde och sökresultat i Katalogen utifrån användarnas preferenser, filter och favoritföremål. Du kan läsa om vår ”Wardrobe Spotlight”-tjänst här.
HUR BETALAR KÖPARE FÖR VAROR?
På Vinted kan du betala genom att använda kreditkort, betalkort eller någon annan betalningsmetod som erbjuds på sajten.
ÄR VINTEDS TJÄNST GRATIS?
För säljare
Att annonsera föremål på Vinted är kostnadsfritt. Våra tilläggstjänster, såsom ”Bumping” eller ”Wardrobe Spotlight”, är betaltjänster.
För köpare
För varje transaktion som görs genom “Köp nu”-knappen, tillämpas Köparskydd mot en avgift. Avgiften för att använda Köparskydd består av:
- Ett fast belopp om 7.50 SEK; och
- 5 % av varans pris (inklusive eventuell skatt som är tillämplig på varans pris). Den totala köparskyddsavgiften inkluderar redan mervärdesskatt (”moms”).
För din och transaktionens säkerhet rekommenderar vi dig att genomföra transaktionen genom att använda ”Köp nu”-knappen och att inte genomföra några transaktioner utanför webbplatsen. Köp som görs utan användandet av ”Köp nu”-knappen sker på egen risk och vi kommer inte att erbjuda de tjänster som ingår i Köparskydd för transaktionen.
Dessutom kan köpare välja att lägga till/köpa Vinteds artikelverifiering i de fall som tjänsten finns tillgänglig för den valda artikeln (artikeln måste vara kvalificerad för verifiering). Artikelverifieringen kontrollerar äktheten hos designartiklar. Mer information om vår artikelverifiering hittar du i vårt hjälpcenter.
TVIST MELLAN ANVÄNDARE OCH VINTED
I händelse av meningsskiljaktighet mellan Vinted och en användare uppmuntrar Vinted användaren att kontakta Vinted för att finna en lösning. Användaren kan
- Skicka in ett skriftligt klagomål till Vinteds kundservice genom följande kontaktformulär;
- Vinted kommer att försöka lösa användarens klagomål efter bästa förmåga.
- Användaren kan även vända sig till alternativa tvistlösningsorgan för konsumenttvister eller till Allmänna reklamationsnämnden på adressen Box 174, 101 23 Stockholm. EU-kommissionen har en onlineplattform för tvistlösning vid gränsöverskridande e-handel dit du kan vända dig. Gå direkt till onlineplattformen här: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
OMDÖMEN PÅ VINTED
Att lämna omdöme
Efter att en försäljning har genomförts har säljaren och köparen möjlighet att lämna omdöme och betygsätta varandra med stjärnor. Varje omdöme är kopplat till respektive försäljning. Det är alltså inte möjligt att lämna omdöme om en användare som man inte haft någon transaktion med. En användare kan lämna omdöme enligt följande:
- När en beställning har genomförts finns en “Lämna omdöme”-knapp i konversationstråden;
- Välj det antal stjärnor på en skala med fem stjärnor (där en stjärna är den värsta upplevelsen och fem stjärnor är den bästa upplevelsen), som du vill lämna till användaren och lämna ett omdöme om användaren.
En användare kan lämna omdöme i upp till fyra dagar efter att en beställning har genomförts.
Redigera/radera ett omdöme
Du kan redigera eller radera ett omdöme som du har lämnat genom att klicka på knappen under det aktuella omdömet.
Lagring av omdömen
På användarens sida sorteras omdömena utifrån kronologisk ordning (nyaste först). Publicerade omdömen innehåller användarnamnet på den som lämnat omdömet, en recension (kommentar), betyg samt vilket datum och tid som omdömet/betyget lämnades. Om omdömen lämnas av en användare som därefter raderat sitt konto eller om en användare som lämnat ett omdöme är inaktiv i minst fem (5) år, kommer dennes användarnamn inte att vara synligt och det kommer att finnas en anteckning om att omdömet lämnats av en användare som inte längre är aktiv. Övrig information kommer att förbli publicerad online, såvida den inte rapporteras som olämplig eller kränkande av Vinted och tas bort i enlighet med rådande lagstiftning, allmänna villkor eller av författaren till den avsedda feedbacken.
Att svara på ett omdöme
En användare kan välja att svara på ett omdöme som en annan användare eller Vinted har lämnat på dennes konto. För att svara på ett omdöme klickar du på knappen som finns under det aktuella omdömet som du vill svara på.
Ingen ersättning
Det utgår ingen ersättning när man lämnar ett omdöme på Vinted.
Genomsnittligt betyg
En användares genomsnittliga betyg baseras på det genomsnittliga antalet stjärnor som användaren har fått. Det är endast omdömen och betyg som lämnas av andra användare eller av Vinted som påverkar betyget. Varje enskilt omdöme/betyg räknas vilket innebär att om en användare lämnar flera omdömen/betyg kommer dessa att beaktas separat.
För att beräkna en användares genomsnittliga betyg avrundar Vinted medelbetyget uppåt till närmaste hel- eller halvtal:
- Om medelvärdet är lika med eller större än X.75 avrundas det uppåt till X + 1. Detta innebär att ett genomsnittligt betyg om 3.75 stjärnor avrundas upp till 4 stjärnor;
- Om medelvärdet är mellan X.25 och X.75 avrundas det till X.5. Detta innebär att ett genomsnittligt betyg på 3.26 stjärnor avrundas upp till 3.5 stjärnor, precis som ett genomsnittligt betyg på 3.74 stjärnor;
- Om betyget är under X.25 avrundas det till X. Detta innebär att ett genomsnittligt betyg på 3.24 stjärnor avrundas till 3 stjärnor.
GRANSKAR VINTED OMDÖMEN?
Vinted granskar inte omdömen proaktivt.
Användare förlitar sig på att andra användare lämnar omdömen. Vinted granskar inte omdömen innan de publiceras.
Om du inte håller med om ett omdöme som en användare lämnat om dig
Om en användare inte håller med om ett omdöme som användaren har fått kan denne:
- Kontakta användaren som har lämnat omdömet för att få information om vad denne är missnöjd med och be användaren redigera omdömet; eller
- Lämna en kommentar under omdömet där man förklarar sin ståndpunkt. Till exempel bör användaren svara på omdömet om denne anser att orsaken till det sämre omdömet beror på något som ligger utanför användarens kontroll.
Olämpliga omdömen
All feedback som lämnas måste vara i linje med Användarvillkoren och Gemenskapsstandarder, annars anses de vara olämpliga eller kränkande. Om du anser att omdöme är olämpligt eller kränkande bör du rapportera detta till Vinted. Detta gör du genom att klicka på ikonen i konversationen och välja ”Rapportera”. Därefter ska du klicka på "Användare trakasserar / olämplig feedback" och ange orsaken. Vinteds kundsupport kommer sedan arbeta med att lösa problemet om feedbacken inte följer våra Gemenskapsstandarder. I det fall Vinted finner att ett omdöme är olämpligt eller kränkande kan Vinted blockera användarens konto helt eller delvis, i enlighet med Användarvillkoren.
Vinted lämnar automatiska omdömen
I visa fall lämnar Vinted automatiskt positiva eller negativa omdömen om en transaktion. Vinted lämnar positiva omdömen till en säljare (fem stjärnor utan kommentar) om en transaktion genomförts utan att köparen lämnat något omdöme inom fyra dagar. Vinted ger endast positiva omdömen till säljare. Negativa omdömen (en stjärna utan kommentar) lämnas om en användare manuellt avbeställer ett köp (såvida det inte är första gången). På motsvarande sätt lämnas negativt omdöme till säljaren om denne inte skickar föremål i tid och köpet därmed avbryts automatiskt. Vinted lämnar ett negativt omdöme till köparen eller säljaren, beroende på vem som avbryter en transaktion.
Vinted raderar inte omdömen som Vinted har lämnat. En användare kan ange sin ståndpunkt till köparen/säljaren (som inte har lämnat något omdöme eftersom ett automatiskt publicerat omdöme lämnats av Vinted) som dåkan redigera eller radera ett omdöme som Vinted har lämnat.
KÖPARENS RÄTTIGHETER
Vinted är en digital marknadsplats för transaktioner mellan privatpersoner.
Ingen ångerrätt
Tillämplig lagstiftning för transaktioner mellan privatpersoner innebär att säljare inte har någon skyldighet att erbjuda köparen ångerrätt. Vissa privata säljare kan dock besluta sig för att erbjuda möjligheten att returnera eller byta en vara (till exempel genom att nämna detta i den beskrivande delen av sin annons).
Nedan följer information om vad som gäller vid försäljning mellan privatpersoner.
Nedan följer information om vad som gäller vid försäljning mellan privatpersoner:
Tillämplig lagstiftning är Köplag (1990:931), se bifogad länk här.
Garantier enligt köplagen
Två principer är tillämpliga på köpet: köpet ska motsvara det parterna har avtalat samt att varan förutsätts vara utan dolda fel.
Att köpet ska motsvara det som parterna har avtalat framgår av 17 § Köplagen:
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
- vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
- vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
- ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
- vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.”
Det framgår vidare av 18 § köplagen att varan ska överensstämma med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Enligt 30 § köplagen får köparen, om varan är felaktig och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida, kräva:
- avhjälpande eller omleverans enligt 34 §
- prisavdrag enligt 38 §
- häva köpet enligt 39 §
- kräva skadestånd enligt 40 §
Valet av påföljd kan påverkas av ytterligare omständigheter eller säljarens rättigheter. Den primära påföljden vid fel i vara är att köparen kan kräva avhjälpande eller omleverans enligt 34 § samt att säljaren har rätt att avhjälpa eller leverera en ny vara innan köparen kan begära prisavdrag eller hävning.