ANVÄNDARVILLKOR
VÄLKOMMEN TILL VINTED! NU SÄTTER VI IGÅNG MED GRUNDERNA
1 Om dig och oss
Vilka vi är. Hejsan! Vi är Vinted, UAB. Du hittar oss på Svitrigailos str. 13, 03228 Vilnius, Litauen och under organisationsnummer 302767152. I dessa Villkor avser Vinted, vi, oss och vår/vårt Vinted, UAB. Vi hänvisar även till Vinteds partner, som är alla företag inom vår koncern.
Vad vi gör. Vi äger och hanterar webbplatser, program och andra plattformar (sammantaget vår Webbplats) där vi tillhandahåller följande Tjänster:
- Är värd, där vi agerar som mellanhand mellan Köpare och Säljare – vi köper eller säljer inte Artiklar i Katalogen och är inte part i några Transaktioner,
- Köparskydd, som tillämpas mot en avgift i varje Transaktion och som säkerställer att deras betalningar görs på ett säkert sätt och ger möjlighet till återbetalning om deras Artikel försvinner, skadas eller skiljer sig betydligt från beskrivningen, med hjälp av vårt kundsupportteam och
- andra tillvalstjänster för våra Köpare och Säljare som beskrivs nedan.
Vi ansvarar för de Tjänster vi tillhandahåller, inom gränserna för tillämpliga lagar och våra åtaganden, och under de villkor som anges i dessa Villkor.
Om dig och våra Användare. Du är en av våra Användare som
- är minst 18 år gammal,
- har ett Konto,
- använder våra Tjänster endast för din personliga förmån och inte för professionella ändamål (såvida du inte köper som Pro-säljare),
- har kapacitet och rättigheter att göra Transaktioner på Webbplatsen, och
- godkänner dessa Villkor och Katalogregler.
Ditt val att köpa och sälja. Användare kan vara:
- en Säljare som lägger upp varor och artiklar som ska säljas (var och en, en Artikel) i en elektronisk katalog på vår webbplats (Katalogen) eller
- en Köpare, som kan visa, söka efter och köpa en Artikel eller flera Artiklar som en del av ett paket i Katalogen genom att klicka på köpknappen, ange sina betalningsuppgifter och klicka på knappen Betala (en Transaktion).
Köpa av Pro-säljare. Beroende på vilket land du är registrerad i kan du köpa en artikel från en professionell säljare som identifieras med Pro-taggen bredvid namnet och artikeln de säljer (en Pro-säljare). Den transaktionen omfattas av våra användarvillkor för Vinted Pro, som du måste läsa och godkänna före varje köp från en Pro-säljare. Europeiska konsumentskyddslagar gäller för alla transaktioner med Pro-säljare – ta en titt här för mer information om Vinted Pro.
2 Om dessa Villkor
Om dessa Villkor. Dessa villkor (Villkoren) är ett juridiskt avtal mellan dig och oss och reglerar din användning av vår Webbplats och våra Tjänster. Du godkänner dessa Villkor om du klickar på knappen som anger ditt godkännande när du registrerar dig för ett personligt Vinted-konto (ett Konto) eller när vi meddelar dig om uppdateringar av dessa Villkor.
Vad fetstilta ord betyder. Om du ser en term i versaler i fetstil är det en definierad term och vi har gett dig en definition av vad den innebär.
Om Katalogregler. Reglerna för Katalogen, till exempel vilka Artiklar du kan lägga upp (Katalogreglerna), utgör den grundläggande delen av dessa Villkor. Det kan hända att något i dessa Villkor strider mot något vi säger i Katalogreglerna. Det vi säger i Katalogreglerna har då företräde framför dessa Villkor.
Annan viktig information. Vi tillhandahåller länkar till viktig och annan användbar information i dessa Villkor, inklusive vårt Hjälpcenter där du hittar svar på några av de vanligaste frågorna från våra Användare. Men om du inte hittar det du letar efter i vårt Hjälpcenter (som vi uppdaterar regelbundet) kan du kontakta oss på något av nedanstående sätt.
3 Några sätt att kontakta oss
För att rapportera problem. Om du får reda på att en annan Användare har gjort något olagligt, brutit mot någon annans rättigheter eller brutit mot dessa Villkor kan du meddela oss genom att
- följa den rapporteringsprocedur som beskrivs här, eller
- fylla i det här formuläret om du specifikt rapporterar olagliga Artiklar (t.ex. Artiklar som bryter mot immateriella rättigheter).
Vi försöker hjälpa den berörda parten och vid behov samarbetar vi med lokala myndigheter.
Om du vill inleda en tvist med oss. Vi hoppas att du gillar att använda våra Tjänster, men om det uppstår en konflikt mellan dig och oss ber vi dig att meddela oss genom att fylla i vår tvistblankett så att vi kan försöka lösa problemet så snabbt vi kan.
Vid övriga frågor. Om du vill skicka en fråga eller ett meddelande till oss kan du skicka e-post till oss på dessa adresser.
VAD ALLA VÅRA ANVÄNDARE BÖR KÄNNA TILL
4 Så blir du vår användare
Skapa ett Konto. För att skapa ditt Konto och skydda det måste du ange din e-postadress och välja ett unikt användarnamn och lösenord. Engångsmeddelanden eller maskerade e-postmeddelanden kan inte användas för att skapa ditt Konto.
Verifiering och säkerhetsåtgärder. Under registreringsprocessen för Kontot och när som helst under din användning av våra Tjänster kan vi be dig att
- hjälpa oss att verifiera information om ditt Konto (som ditt telefonnummer, din e-postadress eller betalningsmetod),
- ange ytterligare relevant information,
- åtgärda felaktig eller ofullständig information om ditt Konto eller
- svara på säkerhetsfrågor.
På så sätt verifierar vi att du är den person som har åtkomst till ditt konto eller gör transaktioner på Webbplatsen. Förfrågningarna står i proportion till det säkerhetsproblem vi försöker lösa. Om informationen du lämnar är ofullständig eller felaktig, eller om du inte samarbetar med våra förfrågningar, kan vi blockera ditt konto enligt beskrivningen nedan.
Kontobegränsningar. Du får bara ha ett Konto. Men om vi blockerar ditt ursprungliga Konto på grund av att någon på ett olagligt sätt tog över det kan du skapa ett nytt Konto åt dig själv. Du kan också ha ett Konto och ett Pro-säljarkonto samtidigt (om Vinted Pro är tillgängligt i ditt land), men de måste ha olika e-postadresser kopplade till dem och vara tydligt separata konton.
Kampanjer. Vi kan meddela dig om specialerbjudanden, tävlingar, spel eller andra typer av kampanjer för vissa eller alla våra användare (en Kampanj), beroende på vilka behörighetskrav vi anger. Vissa funktioner på Webbplatsen kan tillfälligt ändras eller vara otillgängliga under en Kampanj.
Webbplatser och innehåll från tredje part. Vissa funktioner på vår Webbplats använder verktyg och tjänster som tillhandahålls av tredje part och styrs av deras användarvillkor. Vi ger dig en länk till den tredje partens villkor så att du kan granska och godkänna deras avtal innan du använder dessa funktioner.
Så här presenterar vi informationen. För att ge våra Användare bästa möjliga upplevelse kan vi omorganisera Katalogen, annonsutrymmen eller annan information på Webbplatsen. Dessa ändringar påverkar inte Innehåll som du tillhandahåller eller våra skyldigheter enligt dessa Villkor. Mer information om hur du hämtar information om annonser finns här.
5 Använda information som du delar med oss
Hur vi använder dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra skyldigheter och rättigheter enligt dessa Villkor och förse dig med våra Tjänster. I vår Sekretesspolicy finns mer information om hur vi samlar in, lagrar, använder och skyddar dina personuppgifter. Vi anstränger oss mycket för att skydda dina personuppgifter, men även de starkaste säkerhetsåtgärderna kan inte alltid skydda mot cyberattacker och garantera att obehöriga tredje parter inte hittar något sätt att komma åt eller påverka dina personuppgifter. Tänk därför på vilka personuppgifter eller annan information som du tillhandahåller oss eftersom det görs på egen risk.
Hur vi kan använda ditt Innehåll. I den utsträckning det är tillåtet enligt lag tillåter du att vi och Vinteds partner har icke-exklusiv rätt att använda ditt Innehåll över hela världen, enligt gottfinnande, under gällande rättighetsperiod. Det innebär att vi kan kopiera, visa och anpassa Innehåll för operativa och kommersiella syften, annonseringssyften eller andra interna affärssyften och på alla typer av plattformar eller media, inklusive på tv, i tryckta medier, på internet (i banderoller och artiklar, på andra webbplatser) och på sociala nätverk (Facebook, Twitter, Instagram osv.). Du kan när som helst stoppa vår användning av ditt Innehåll i annonseringssyfte genom att välja bort det i dina Kontoinställningar.
6 Vad du måste och inte får göra
Du måste. Vi vill tillhandahålla våra Tjänster i en säker, pålitlig och säker miljö för alla Användare som besöker Webbplatsen, men en Användares åtgärder och beteende kan påverka det här målet negativt. För att vi ska kunna uppnå en säker miljö samtycker du till att göra följande när du använder vår Webbplats och våra Tjänster:
- följa dessa Villkor och gällande lagar,
- ge oss sanningsenlig, korrekt och uppdaterad information om dig själv och uppdatera ditt Konto omedelbart om din information ändras (som din hemadress),
- hålla dina inloggningsuppgifter och lösenord konfidentiella och berätta för oss om du tror att någon kan ha tagit över ditt Konto på ett olagligt sätt,
- endast dela information från Webbplatsen med tredje part, inklusive på sociala medier, om det tillåts av knappen Dela på Webbplatsen, och
- förbli ansvarig för och ha alla rättigheter till information, fotografier eller annan data som du laddar upp på vår webbplats (ditt Innehåll).
Du får inte. När du skapar ett Konto eller använder Webbplatsen eller Tjänsterna samtycker du till att inte
- göra något olagligt, oetiskt, i strid med offentlig säkerhet eller som gör intrång i våra eller någon annans rättigheter (som deras integritet, konfidentiella information eller immateriella rättigheter),
- använda någon typ av externa programvaruverktyg (inklusive men inte begränsat till: botar, skrapningsprogram, spindlar) när du registrerar dig på Webbplatsen eller när du använder Webbplatsen och Tjänsterna (inklusive men inte begränsat till: i syfte att marknadsföra Artiklar, lägga till Artiklar i favoriter), såvida inte sådan användning godkänns, erbjuds eller på något annat sätt tillåts av oss,
- använda ett externt programvaruverktyg som kan störa den normala driften av Webbplatsen eller Tjänsterna, eller infektera eller skada en annan Användares dator,
- anpassa, kopiera, redigera, distribuera eller kommersialisera något innehåll på Webbplatsen utan föregående skriftligt medgivande från oss,
- utvinna data, skrapa skärmar, använda sökrobotar, demontera, dekompilera eller bakåtkompilera någon del av Webbplatsen,
- publicera Innehåll som hyllar, främjar, uppmuntrar eller sporrar till terrorism, rasism, revisionism, xenofobi, homofobi, sexism, hatretorik, diskriminering, människohandel, organiserad brottslighet, illegala organisationer, självskada, självmord, tortyr, våld mot djur, ursäkt för krigsbrott, sexuellt utnyttjande av barn eller vuxna, kulter eller annat olagligt Innehåll,
- radera och lägga upp samma Artikel flera gånger eller flera Artiklar i grupp,
- samla in, lagra eller lämna ut information som du erhållit illegalt som rör andra Användare, deras Innehåll eller deras åtgärder på Webbplatsen, eller information som visas på vår Webbplats om den kan påverka andra Användares rättigheter,
- marknadsföra andra webbplatser eller företag via annonser på vår Webbplats.
Du kan läsa mer om våra standarder för communityn här.
7 Våra rättigheter att hantera problem
Vidta korrigerande åtgärder. Om vi får reda på att du gör något som strider mot reglerna som beskrivs i dessa Villkor eller som är olagligt kan vi tillämpa någon av de korrigerande åtgärderna som anges nedan:
- skicka ett varningsmeddelande att du behöver följa dessa Villkor,
- ta bort eller korrigera dina Artiklar i Katalogen automatiskt,
- degradera, dölja eller ta bort ditt Innehåll från Webbplatsen,
- dölj privata meddelanden som du har skickat så att den avsedda mottagaren inte kan se dem,
- begränsa ditt Konto genom att blockera din åtkomst till vissa funktioner (som att skicka privata meddelanden eller begränsa synligheten för dina Artiklar till andra användare) eller
- meddela lokala myndigheter om din aktivitet om det finns ett hot mot någons liv eller säkerhet.
Du hittar mer information om hur du döljer eller tar bort annonserna här.
Blockera ditt Konto. Vi kan blockera ditt Konto tillfälligt eller definitivt om:
- vi vidtog en korrektiv åtgärd som anges ovan och du fortsätter bryta mot dessa Villkor
- du begår ett allvarligt brott mot dessa Villkor, vilket innebär:
-
- att du ger oss felaktig, falsk eller vilseledande information om ditt Konto eller underlåter att hålla din information uppdaterad,
- att du inte samarbetar med oss när vi försöker verifiera information som du lämnar på ditt Konto,
- att du missbrukar Webbplatsens funktioner, eller
-
- ett av scenarierna som beskrivs nedan: Misstankar som identifieras av en Vinted-saldoleverantör eller Betalningsprocessor, eller Problem med transaktioner, Säkerhetsproblem och Juridiska problem, eller hot mot Minderåriga eller Säkerhet uppstår.
Och när vi säger att vi ska blockera ditt Konto innebär det att
- du inte kommer kunna använda Webbplatsen förutom för att kontakta vårt kundsupportteam (Kundsupport),
- dina Artiklar tas bort från Webbplatsen och Katalogen,
- vi inte återbetalar dig för de Säljartjänster du köpt av oss och kanske fortfarande använder,
- du kan slutföra alla väntande Transaktioner och Utbetalningar, men om ditt Konto är blockerat på grund av säkerhets- eller bedrägeriproblem som har uppgetts av en Vinted-saldoleverantör, eftersom ditt Konto har äventyrats eller för att det är objektivt nödvändigt att skydda berättigade intressen i en Transaktion, kan det få följande konsekvenser:
-
- dina väntande Transaktioner kan avbrytas och alla avgifter som betalas av Köparna återbetalas till Köparna och
- din möjlighet att göra en Utbetalning kan vara begränsad,
-
- vi kan förhindra att du skapar ett nytt Konto på Webbplatsen.
Här hittar du mer information om blockering.
Använda automatiserade metoder och agera vid meddelande från myndigheter. Vi kan ibland använda automatiserad programvara eller algoritmer för att upptäcka och vidta de korrigerande åtgärder som anges ovan eller blockera ditt Konto och vi kan även agera efter att ha underrättats vederbörligen av behöriga Myndigheter.
Korrigerande åtgärder eller blockering är proportionerliga. För att tydliggöra kommer alla åtgärder som beskrivs ovan att vara proportionerliga mot din överträdelse och ta hänsyn till dina intressen.
Orsaksförklaring. Om vi vidtar en korrigerande åtgärd som anges ovan eller blockerar ditt Konto meddelar vi dig:
- våra skäl till att göra det,
- den begränsning vi tillämpar på ditt Innehåll eller ditt Konto,
- de fakta och rättsliga grunder vi förlitade oss på för att fatta vårt beslut,
- information om hur du använder automatiserade metoder för att fatta vårt beslut, och
- Information om vilken rättslig prövning du har (beskrivs mer detaljerat i avsnittet Dina alternativ för rättslig prövning nedan).
Vi kommer dock inte att förse dig med den här informationen om det skulle bryta mot lagen eller riktningen hos en juridisk myndighet, avbryta en bedrägeriundersökning eller göra det möjligt för bedrägerier att fortsätta eller anses vara ett allvarligt brott mot dessa Villkor eller en Vinted-saldoleverantörs villkor.
Korrigerande åtgärder eller blockering utan föregående meddelande. Vi kan vidta korrigerande åtgärder eller blockera ditt Konto utan att meddela dig i rimlig tid om något av nedanstående scenarier inträffar. Vi ger dig bara en förklaring av orsakerna när vi vidtar åtgärder:
- Misstankar som identifieras av en Vinted-saldoleverantör eller Betalningsprocessor: En Vinted-saldoleverantör eller Betalningsprocessor rapporterar en misstanke till oss om att du har brutit mot lagen, brutit mot deras villkor eller missbrukat Webbplatsen när du använder deras betalnings- eller saldotjänster (inklusive olaglig försäljning på Webbplatsen, penningtvätt, finansiering av terrorism, lurendrejeri, identitetsstöld eller användning av falska dokument).
- Problem med Transaktioner: du startar en tvistlösningsprocedur om en Transaktion via en Betalningsprocessor och det finns objektiva och legitima skäl att tro att du, i detta sammanhang, brutit mot lagen, brutit mot dessa Villkor eller missbrukat Webbplatsen.
- Säkerhet och juridiska frågor: ditt Innehåll eller din användning av Tjänsterna bryter mot lagen, bestämmelserna eller reglerna för allmän säkerhet eller sannolikt har allvarliga konsekvenser för hälsa, säkerhet eller legitima ekonomiska intressen hos oss, andra användare, Pro-säljare eller tredje part. Detta kan vara:
-
- uppladdning av Innehåll som uppmuntrar till brott mot mänskligheten, uppmuntrar till rasistiskt hat eller våld, avser barnpornografi eller andra sexuella trakasserier eller allvarligt hotar andra Användare,
- att begå identitetsstöld eller någon annan typ av bedrägeri, eller
- missbruk av Webbplatsen på ett sätt som äventyrar säkerheten för andra Användare eller säkerheten för Webbplatsen (t.ex. inloggning från misstänkta IP-adresser, skräppost eller spam mot andra Användare). Vi genomför en bedrägeriundersökning och undersöker grundligt alla anspråk du gjort.
-
- Minderåriga: om du använder Kontot och du är yngre än 18 år.
- Lagen förbjuder oss: att meddela dig i förväg skulle bryta mot en lag, förordning eller förhållningsregel från en juridisk myndighet, eller kan utsätta oss eller Vinteds partner för risker.
- Säkerhetshot: det finns ett hot mot säkerheten eller smidig drift av vårt IT-system.
- Upprepade eller allvarliga överträdelser: du begår ett allvarligt eller upprepade brott mot dessa villkor.
Dina alternativ för rättslig prövning. Du kan utmana vårt beslut att vidta korrigerande åtgärder genom att
- skicka in ett överklagande via vårt system. För att göra detta klickar du på länken i anledningarna vi skickade till dig (om vi blockerade ditt Konto eller vidtog en korrigerande åtgärd som anges ovan) eller annan kommunikation som vi skickade till dig (om du har meddelat oss om ett Innehåll eller Konto som inte följer reglerna). Vi granskar din överklagan så snart vi kan under överinseende av kvalificerad personal,
- skickar en begäran till ett av de godkända organen för tvistlösning utanför domstol (du hittar en lista över dem här) eller
- vidtar åtgärder inför nationella domstolar enligt gällande lagar.
8 Konfigurera ett Vinted-saldo
Om Vinted-saldon. Du kan skapa ett Vinted-saldo som är ett elektroniskt saldo som är tillgängligt på Webbplatsen. Du kan använda ditt Vinted-saldo till att
- ta emot och lagra pengar för en Artikel du säljer,
- köpa en Artikel från en annan Användare med medel i Vinted-saldot,
- överföra pengar från ditt Vinted-saldo till ditt personliga bankkonto (en Utbetalning) eller
- köpa Tillvalstjänster som är tillgängliga för Köpare och Säljare.
Vem behöver det? Alla Användare kan konfigurera ett Vinted-saldo genom att följa stegen nedan. Om du är Säljare måste du skapa ett Vinted-saldo inom fem kalenderdagar efter att du har gjort din första försäljning.
Hur de tillhandahålls. Vinted-saldon är en betaltjänst som kan tillhandahållas av en av våra reglerade tredjepartsleverantörer av betalningstjänster (en Vinted-saldoleverantör), som inkluderar:
- MANGOPAY SA, ett elektroniskt penninginstitut som är licensierat och reglerat av Commission de Surveillance du Secteur Financier i Luxemburg.
- MANGOPAY U.K. Limited, ett licensierat elektroniskt penninginstitut i Storbritannien. Vi meddelar dig i förväg om eventuella ändringar av företaget i MANGOPAY-gruppen som agerar VINTED:s betaltjänstleverantör i Storbritannien, eller
- ADYEN N.V., en licensierad bank i Nederländerna som regleras av Central Bank of the Netherlands (De Nederlandsche Bank),
- Vinted Pay UAB, en licensierad institution för elektroniska pengar i Litauen som regleras av Bank of Lithuania.
Här är informationen som anger vilken leverantör som tillhandahåller betalningstjänster i vilka Vinted-länder.
Öppna ett Vinted-saldo. Om du vill begära att få öppna ett Vinted-saldo går du bara till ditt Konto och gör följande:
- Gå till Profil, välj Saldo och tryck sedan på Aktivera saldo.
- Om du inte öppnar ett saldo tidigare blir du ombedd att göra det inom fem kalenderdagar efter att du har gjort din första försäljning, annars kan du inte skicka den sålda varan och transaktionen avbryts.
- Ge oss ditt fullständiga namn och din adress. Beroende på Vinted-saldoleverantören kan du också behöva uppge följande: antingen ditt födelsedatum eller personnummer, din adress, din nationalitet eller ditt telefonnummer (läs mer här) och
- godkänna villkoren för Vinted-saldo och bekräfta deras sekretesspolicy (vi ger dig en länk till dessa i saldoöppningsformuläret).
KYC-kontroller. Vinted-saldoleverantörer kräver att du slutför kundkännedomsproceduren (KYC-kontroller). KYC är en procedur som bygger på bestämmelser om penningtvätt och finansiering av terrorism som kräver att leverantörerna för Vinted-saldot verifierar din identitet och lämplighet för användning av ett Vinted-saldo (läs mer här). Den första kontrollen görs när ett Vinted-saldo öppnas enligt beskrivningen ovan i avsnittet Öppna ett Vinted-saldo. Vinted-saldoleverantören kan kräva att du genomför ytterligare KYC-kontroller och beroende på deras interna rutiner och gällande lagar kan du behöva tillhandahålla en kopia av pass, id-kort, körkort, kontoutdrag eller bevis på hemvist i följande fall:
- Om du har nått en gräns för det totala värdet av Transaktioner du gjort eller det totala antalet Utbetalningar du gjorde med ditt Vinted-saldo. Dessa tröskelvärden beror på vilken leverantör av Vinted-saldo som tillhandahåller tjänster till dig (läs mer här),
- Om leverantören för Vinted-saldot när som helst efter att du öppnat ett Vinted-saldo misstänker att ditt Vinted-saldo är kopplat till bedräglig, misstänkt eller olaglig aktivitet.
Om du inte klarar en KYC-kontroll. Om du inte klarar en KYC-kontroll eller inte slutför en under din första begäran om att öppna ett Vinted-saldo kan du inte öppna ett Vinted-saldo. Om det händer vid något tillfälle under din användning av ett Vinted-saldo kommer ditt Vinted-saldo att stängas av och du kanske inte kan göra inköp med pengar i Vinted-saldot eller göra en utbetalning (mer information om utbetalningar finns nedan). Dessa begränsningar i ditt saldo kan även tillämpas av leverantören för Vinted-saldot om den misstänker att du är kopplad till bedräglig, misstänkt eller olaglig aktivitet.
Göra en utbetalning. Du kan begära att en Vinted-saldoleverantör gör en utbetalning genom att gå till Inställningar i ditt Konto och lägga till bankkontonummer, fullständigt namn och faktureringsadress. Om du befinner dig
- i euroområdet kan du bara göra en utbetalning i euro till ett personligt bankkonto inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Det är inte tillåtet att göra en Utbetalning utanför dessa områden eller i andra valutor.
- Utanför euroområdet kan du bara göra en Utbetalning i din lokala valuta och i ditt hemland. Det är inte tillåtet att göra en Utbetalning i en annan valuta eller utanför ditt hemland.
9 Göra betalningar
Betala på vår Webbplats. Vi strävar efter att göra det så enkelt som möjligt att betala för Artiklar eller köpa våra Tjänster. Du kan göra en betalning med
- ditt Vinted-saldo – om du har pengar i ditt Vinted-saldo kommer de att användas automatiskt som primär betalningsmetod. Om du inte har tillräckligt med pengar för att slutföra köpet kan du betala resten med en annan betalningsmetod,
- ditt kreditkort eller betalkort, eller
- en annan betalningsmetod vi kan införa på vår Webbplats.
Behandling av din betalning. Vi använder auktoriserade leverantörer av betalningstjänster från tredje part (Betalningsprocessorer) för att
- behandla onlinebetalningar för inköp av Artiklar eller valfria Tjänster på vår webbplats
- behandla Utbetalningar från ditt Vinted-saldo, eller
- i vissa fall även tillhandahålla Vinted-saldotjänster (fungera som Vinted-saldoleverantör).
Vi avtalar också med tredjepartsleverantörer att lagra information om din betalningsmetod. Vi hjälper dig så att du kan använda ditt Vinted-saldo och våra Betalningsprocessorer, men vi hanterar inte dina betalningar själva.
Hålla pengarna säkra. Om du köper en Artikel kommer alla pengar du betalar att överföras till ett separat depositionskonto som kontrolleras säkert av en Vinted-saldoleverantör tills Transaktionen har slutförts. Sedan släpps Artikelpriset och eventuella fraktkostnader som du har betalat utöver Förbetalda fraktavgifter till Säljarens Vinted-saldo.
Säkerhet och skydd. Se till att dina betalningsuppgifter är korrekta så att betalningar som görs på vår Webbplats är säkra. I annat fall kan din betalning avbrytas eller så kan du behöva bevisa att en betalningsmetod är din eller att du har godkänt en betalning, om de automatiserade programvarusystemen tror att den har stulits.
Valutakonvertering. Vi har också en Valutakonverteringstjänst som tillhandahålls av våra Betalningsprocessorer eller en Vinted-saldoleverantör som låter köparen betala för en Artikel i sin lokala valuta när den säljs i en annan valuta. Den här tjänsten erbjuds i vissa länder enligt vad som anges här. Om valutakonvertering är tillgänglig i det land där du är registrerad tillämpas en avgift på antingen 1,2 % eller 3 % av Artikelpriset av Betalningsprocessorn eller Vinted-saldoleverantören, beroende på vilka valutor som används.
10 Skicka meddelanden och lämna recensioner
Privata meddelanden. Du kan skicka ett privat meddelande till andra Användare för att utbyta information om en Artikel. Du får inte skicka ett privat meddelande till en annan Användare av något annat skäl, särskilt:
- annonsering,
- skadlig programvara,
- oväntade meddelanden eller massmeddelanden som skickas till minst fem användare, och
- meddelanden som är eller kan betraktas som olagliga, obscena, skadliga, oetiska, hotfulla mot offentlig säkerhet, olämpliga eller på något sätt som inte är kompatibla med Vinteds och våra Användares bästa.
Lämna en recension. När en Transaktion är klar kan du välja att skriva och publicera en recension om Transaktionen och en annan Användare på vår Webbplats. Alla recensioner du publicerar måste vara rättvisa och ärliga. Observera också att vi inte kompenserar dig på något sätt för att lämna en recension och att vi inte granskar eller verifierar recensionerna innan de publiceras på vår Webbplats.
11 Avsluta vår relation
Du kan avsluta vår relation. Du kan avsluta din relation med Vinted och sluta använda våra Tjänster när som helst och utan kostnad genom att radera ditt Konto eller skicka ett e-postmeddelande till oss på dessa adresser.
Eller så kan vi göra det. Vi kan också avsluta dessa Villkor när som helst och av vilken anledning som helst genom att meddela dig skriftligen 30 dagar innan det sker.
Vad händer då? Dessa villkor gäller tills alla väntande Transaktioner och Utbetalningar har slutförts.
ÄR DU REDO ATT TJÄNA PENGAR?
12 Sälja en Artikel på Vinted
Vad du kan sälja. Du måste ha rätt att överföra äganderätten till en Artikel till en Köpare. Den Artikel du vill sälja måste också
- följa Katalogreglerna,
- följa restriktioner och Betalningsprocessorers krav på förbjudna föremål, om tillämpligt. Se här för att ta reda på om sådana krav gäller i ditt land, och
- inte vara något som du ursprungligen köpte i bulk eller som en dropship-produkt (som i att du inte fysiskt har Artikeln) med ett lågt andrahandsvärde.
Lägga upp en Artikel för försäljning. Om du vill lägga upp en Artikel för försäljning på Webbplatsen måste du ta och ladda upp ett foto och skriva en beskrivning (ingen av dem får hämtas från internet) av Artikeln som exakt återspeglar dess kvalitet och utseende (inklusive defekter eller ändringar). Här finns exempel på vilken information du kan bli ombedd att tillhandahålla. När din Artikel är listad i Katalogen och publicerad på Webbplatsen innebär det att du officiellt vidarebefordrar ett erbjudande för försäljning som kan accepteras av en Köpare.
Köparens val. Om en Köpare föreslår ett nytt pris för en Artikel som ett motbud anses Artikeln inte vara såld om du accepterar motbudet. En Köpare har alltid alternativet att inte köpa din Artikel efter att du har accepterat motbudet. Din Artikel säljs efter att en Köpare köper den genom att klicka på köpknappen och deras betalning accepteras.
Återkalla din annons. Du kan när som helst återkalla en annons innan en Köpare köper Artikeln.
Så här rangordnar och rekommenderar vi information. Vi använder automatiseringsverktyg för att förstå, rangordna och rekommendera relevant information till Användare som besöker vår Webbplats. Mer information om hur vi använder automatisering för att rekommendera viss information i Vinted-flödet finns i vårt Hjälpcenter.
ÄR DU REDO ATT HANDLA?
13 Köpa en Artikel
Köpa en Artikel. Om du vill köpa en Artikel i Katalogen ska du
- klicka på köpknappen,
- välja en betalningsmetod och ett leveransalternativ och
- klicka på betalningsknappen på betalningssidan.
Så mycket betalar du. För varje Transaktion betalar du följande avgifter som används som Deposition:
- artikelpris
- fraktkostnad
- avgift för Köparskydd (klicka här för att se hur vi beräknar den) och, om tillämpligt
- avgifter för tillvalstjänster.
Vad händer sedan? Vi får uppdateringar från speditören och meddelar dig när Artikeln ska ha levererats (eller om Artikeln verkar ha kommit bort). Läs mer om processen i kapitlet nedan.
Om du köper en Artikel utanför vår Webbplats. Vi ansvarar inte för transaktionen om du köper en Artikel offline eller utanför vår Webbplats. Det köpet görs på egen risk och omfattas inte av några skydd som vi erbjuder för Transaktioner som görs på vår Webbplats.
14 Köparskydd
Syftet med Köparskydd. Köparskydd ger dig en återbetalningspolicy om en Artikel tappas bort, skadas eller skiljer sig betydligt från beskrivningen. Kundsupport hjälper dig under den här processen och följer vår Återbetalningspolicy. Din betalning används som deposition tills Transaktionen markeras som slutförd. Tänk på att Köparskydd inte är en försäkring eller en juridisk skyddstjänst och är ett tillägg till alla andra juridiska rättigheter eller garantier som du har. Köparskydd är obligatoriskt för en avgift och för varje köp som görs med köpknappen.
Återbetalningspolicy. Du kan begära återbetalning för en Artikel om den
- bekräftas som borttappad eller skadad under leverans
- skiljer sig betydligt från beskrivningen, vilket innebär att det är en betydande skillnad mellan den Artikel du fick och dess beskrivning eller foto i Katalogen, t.ex. en annan storlek, färg eller allvarliga skador (som fläckar, lukt eller hål), eller så saknas Artikeln i ett paket (skiljer sig betydligt från beskrivningen), eller
- en förfalskning som skiljer sig betydligt från beskrivningen.
Om det finns problem med Artikeln. Du måste rapportera problemet enligt vår policy för Köparskydd till oss genom att klicka på knappen ”Jag har ett problem” på skärmen för ditt privata meddelande inom två kalenderdagar från vårt meddelande om att Artikeln har levererats eller verkar ha kommit bort (Perioden för begäran om återbetalning). Det avbryter Transaktionen och alla pengar eftersom den behålls som Deposition tills problemet är löst. Om du inte rapporterar ett problem till oss inom Perioden för begäran om återbetalning markeras Transaktionen automatiskt som slutförd.
Hantera en Artikel som skiljer sig betydligt från beskrivningen (förutom förfalskade Artiklar som skiljer sig betydligt från beskrivningen). Vi föreslår att du diskuterar med Säljaren först för att förklara vilket problem du upplever, så att du och Säljaren kan komma överens om en lösning som ni båda är nöjda med. Men om ni inte kan nå en lösning kan du eskalera problemet till oss. Om du gör anspråk på att en Artikel skiljer sig betydligt från beskrivningen inom Perioden för begäran om återbetalning meddelar vi Säljaren om detta. Säljaren kan antingen:
- inte kräva att du returnerar Artikeln till hen och bevilja återbetalning, eller
- kräva att du returnerar Artikeln till hen inom fem vardagar för att få pengarna tillbaka. Du ansvarar för kostnader för returleverans om du inte kommit överens om annat med Säljaren, och vi meddelar Säljaren när hen har tagit emot Artikeln eller om den verkar ha kommit bort. När vi meddelar Säljaren har hen två dagar på sig att bekräfta att de har artikeln och att allt är okej (då får du din återbetalning) eller rapportera ett problem (i så fall kommer dina pengar fortfarande att behållas som deposition tills problemet är löst). Om Köparen har köpt Artiklar som en del av ett paket:
-
- Köparen måste returnera alla Artiklar i paketet (gäller till april 2024) eller
- Köparen kan endast returnera Artikeln/Artiklarna som skiljer sig betydligt från beskrivningen i paketet (gäller från och med april 2024).
-
Om Säljaren inte vidtar någon av ovanstående åtgärder inom 14 dagar efter att du rapporterat problemet, eller om du eller Säljaren rapporterar ett problem till oss någon gång under processen, kommer Kundsupport att fatta det slutliga beslutet om en Artikel skiljer sig betydligt från beskrivningen eller inte.
Hantera en förfalskad Artikel som skiljer sig betydligt från beskrivningen. Om du gör anspråk på en Artikel som är en förfalskning som skiljer sig betydligt från beskrivningen inom Perioden för begäran om återbetalning undersöker vi problemet och kontaktar dig och Säljaren och hämtar information från båda sidor för att kunna fatta ett objektivt beslut.
- Om Artikelns äkthet inte betvivlas slutför vi Transaktionen och släpper pengarna i Depositionen till Säljaren.
- Om det inte finns tillräckligt med information för att vi ska kunna avgöra om Artikeln är en förfalskning som skiljer sig betydligt från beskrivningen eller inte, anser vi att fallet är oklart och avbryter Transaktionen, återbetalar dig enligt beskrivningen i tabellen nedan och kräver att du returnerar Artikeln till Säljaren och betalar för kostnader för returleverans (om inte annat överenskommits med Säljaren).
- Om det finns starka bevis på att Artikeln är en förfalskning som skiljer sig betydligt från beskrivningen meddelar vi Säljaren. Hen har 24 timmar på sig att ge oss bevis på att Artikeln är autentisk. Om hen inte kan tillhandahålla eller inte tillhandahåller detta avbryter vi Transaktionen och du behöver inte returnera varan till Säljaren för att få en återbetalning enligt beskrivningen i tabellen nedan.
Om ett problem eskaleras till oss: Vi granskar ditt ärende och kan be dig och Säljaren att förse oss med information och bevis för att informera om det objektiva beslutet om huruvida ditt ärende är berättigat till återbetalning enligt vår Återbetalningspolicy. Du och Säljaren samtycker till att respektera det slutliga beslutet.
Varför du inte skulle få någon återbetalning. Du kan inte få någon återbetalning om du
- rapporterar ett problem att en Artikel skiljer sig betydligt från beskrivningen, men den har fastställts inte vara en Artikel som skiljer sig betydligt från beskrivningen,
- redan har bekräftat att allt var okej med Artikeln när du fick den,
- inte rapporterade problemet till oss inom Perioden för begäran om återbetalning,
- inte gav Kundsupport bevis för att en Artikel var skadad eller skiljer sig betydligt från beskrivningen inom de tidsgränser som meddelades dig,
- använde, tvättade eller ändrade Artikeln på något sätt innan du returnerade den, eller
- är under utredning som misstänkt för att missbruka Köparskyddet genom att begära återbetalning.
Vilken typ av återbetalning du kan få. Du kan få en återbetalning för vissa avgifter som betalats enligt tabellen nedan:
Vad du returnerar |
Typ av avgift |
Återbetalning |
En enda Artikel (ingår inte i ett paket) |
Avgift för Köparskydd |
Fullständig återbetalning |
Artikelpris |
Fullständig återbetalning |
|
Avgift för artikelverifiering |
Fullständig återbetalning |
|
Förbetald fraktkostnad |
Fullständig återbetalning |
|
Kostnad för returleverans |
|
|
Enskilda artiklar som skiljer sig betydligt från beskrivningen som var en del av ett paket (men du returnerar inte hela paketet)* * Tillgänglig från och med april 2024 |
Avgift för Köparskydd |
Avgiften för Köparskydd beräknas om baserat på de Artiklar du behåller i paketet och du får en återbetalning för skillnaden mellan Avgiften för Köparskydd du ursprungligen betalade och den nya avgiften. Mer information om detta finns här. |
Artikelpris |
Full återbetalning |
|
Avgift för artikelverifiering |
Ej tillämpligt, eftersom tjänsten för Artikelverifiering inte är tillgänglig för paket |
|
Förbetald fraktkostnad |
Fullständig återbetalning |
|
Kostnad för returleverans |
|
|
Hela paketet med Artiklar* * För förfalskningar som skiljer sig betydligt från beskrivningen behöver du inte returnera den förfalskade artikeln. För att få en återbetalning ska du endast returnera Artiklarna i det paket som anses vara äkta |
Avgift för Köparskydd |
Fullständig återbetalning |
Artikelpris |
Fullständig återbetalning |
|
Avgift för artikelverifiering |
Ej tillämpligt, eftersom tjänsten för Artikelverifiering inte är tillgänglig för paket |
|
Förbetald fraktkostnad |
Full återbetalning |
|
Kostnad för returleverans |
|
VAD MER ERBJUDER VI?
15 Tillvalstjänster för Säljare
Säljartjänster. Säljare kan välja att köpa andra tillvalstjänster som beskrivs i Hjälpcentret till ytterligare avgifter (Säljartjänster). Ta en titt på avsnittet Göra betalningar för information om hur du kan köpa Säljartjänster. Varje Säljartjänst är en automatiserad tjänst för engångsbruk och kan inte överföras från en Artikel till en annan eller mellan Användare. Vi talar om hur mycket en viss Säljartjänst kostar och hur länge du kan använda den innan du köper den. Vi skickar också en bekräftelse på ditt köp till din e-postadress.
16 Artikelverifiering
Vad är Artikelverifiering? Vi erbjuder en Artikelverifieringstjänst för köpare i vissa länder där den är tillgänglig, där vi tillämpar alla kommersiellt rimliga ansträngningar för att bekräfta Artikelns äkthet baserat på objektiva kriterier, inklusive vår varumärkeskunskap och information som finns tillgänglig för oss. Den här tjänsten är valfri för Köpare och är utöver vår Köparskyddstjänst. Ta reda på mer om det och om det finns tillgängligt i ditt land här.
Så fungerar det. Artikelverifiering kan endast köpas för en enda kvalificerad Artikel som beskrivs här och som vi kan komma att uppdatera i framtiden. Kvalificerade Artiklar markeras också automatiskt med ett märke i Katalogen. Men om en annons ändras av Säljaren efter att den har lagts upp kan den inte längre vara berättigad till Artikelverifiering.
Vad Köparna behöver veta.
- Inköp och process: Vi informerar dig om hur mycket Artikelverifiering kostar för en Artikel innan du betalar för den (kontrollera betalningsmetoder i avsnittet Göra betalningar). Om du köper tjänsten Artikelverifiering skickar Säljaren den till vårt lager för att verifiera den innan den levereras till dig. Vi skickar Artikeln till dig om den godkänns, i annat fall skickar vi tillbaka Artikeln till Säljaren och Transaktionen avbryts om verifieringen misslyckas. Du får en återbetalning baserat på tabellen över återbetalningstyper ovan.
- Retur av artiklar som skiljer sig betydligt från beskrivningen (förutom förfalskning): Om du vill returnera en Artikel eftersom du anser att den skiljer sig betydligt från beskrivningen måste Artikeln skickas tillbaka till oss för att gå igenom ännu en Artikelverifieringsprocess.
- Retur av förfalskningar som skiljer sig betydligt från beskrivningen: Om du vill returnera en Artikel eftersom du anser att den är en förfalskning som skiljer sig betydligt från beskrivningen och du har meddelat oss inom Perioden för begäran om återbetalning:
-
-
- om det inte finns någon anledning att tvivla på Artikelns äkthet kommer transaktionen att slutföras och Artikelpriset överlämnas till säljaren, eller
- i alla andra fall ber vi dig att skicka tillbaka Artikeln till vårt lager för ytterligare en Artikelverifiering. Om Artikeln godkänns skickar vi tillbaka den till dig och Transaktionen slutförs. Men om Artikeln inte klarar verifieringen avbryts Transaktionen och då returnerar vi Artikeln till Säljaren och ger dig en återbetalning baserat på tabellen ovan.
-
Vad Säljare behöver veta.
- Du kan inte välja bort följande: Du kan inte välja bort att låta en Köpare köpa Artikelverifiering för din Artikel om den är kvalificerad för det eftersom Artikelverifiering är en tjänst som tillhandahålls av oss till Köparen.
- Om äktheten betvivlas: Om det finns anledning att tvivla på en Artikels äkthet kan vi be dig att tillhandahålla bevis för att bevisa Artikelns äkthet. I slutänden är det vi som avgör om vi kan verifiera en Artikels äkthet.
- Underlåtenhet att följa Katalogregler: Om vi upptäcker att en Artikel inte uppfyller Katalogreglerna under Artikelverifieringsprocessen kan det hända att Artikeln inte godkänns.
- Konsekvenser vid icke-godkännande: Om Artikeln inte godkänns i Artikelverifieringen (antingen för att det finns anledning att tvivla på Artikelns äkthet eller för att den inte uppfyller Katalogreglerna) avbryts transaktionen och Artikeln kan inte längre läggas upp på vår Webbplats. Mer information om dessa begränsningar finns här.
- Artiklar som har kommit bort eller skadats: Om Artikeln kommer bort eller skadas på vårt lager medan vi undersöker den återbetalar vi Köparen och kompenserar Säljaren för hela listpriset för Artikeln. Mer information om det här finns här.
Vårt ansvar för Artikelverifiering.
- Kontrollera Artikelns äkthet: Vi utför den här uppgiften med professionell omsorg och granskning i form av en visuell inspektion med hjälp av lämpligt utbildad personal. De undersöker om Artikeln är äkta baserat på objektiva kriterier inklusive varumärkeskunskap och information de har att tillgå. Varumärken stödjer inte och är inte associerade med den här Vinted-tjänsten på något sätt.
- Vårt ansvar: Vi tar ansvar för eventuella skador som orsakas av våra avsiktliga handlingar eller allvarliga misstag, enligt vad som krävs enligt lag. Det här inkluderar situationer där det finns skador på liv, kropp eller hälsa och när det finns en rättslig förpliktelse. Om vi inte uppfyller viktiga avtalsvillkor är vårt ansvar begränsat till förutsebara skador som är typiska för avtalet. Vinted, Vinteds partner, tillsammans med våra representanter och ombud, kommer inte att hållas ansvariga utanför dessa gränser.
- Skicka Artiklar utomlands: Ibland kan du behöva skicka din Artikel till ett annat land i syfte att verifiera den. Regler och procedurer för import/export kan gälla i den situationen.
- Konfiskering eller förstörelse: Om Artikeln fråntas oss av rättsliga myndigheter eller ägaren av immateriella rättigheter för Artikeln kan vi inte returnera den till dig (oavsett om du är Köpare eller Säljare av Artikeln) och vi följer den rättsliga processen. Vi ansvarar inte för att kompensera dig för förlusten av Artikeln i det scenariot, såvida inte lagstadgade rättigheter kräver sådant ansvar.
- Oväntade händelser: Om något händer som ligger utanför vår kontroll (som en naturkatastrof, händelse av stridsåtgärd (oavsett om krig har deklarerats), upplopp, explosioner, brand, översvämning, jordbävningar eller epidemier), ansvarar vi inte för förseningar eller problem. Vi försöker hålla dig uppdaterad och åtgärda problemet så snart vi kan.
- Artiklar som inte kan levereras: Om du avsiktligt eller vårdslöst tillhandahåller en felaktig leveransadress (inklusive vid retur av artikel) eller inte accepterar leverans, kan vi försöka med en andra leverans till samma adress. Om det här andra försöket misslyckas får du ett meddelande om det och du har sex veckor på dig att ange en korrekt adress eller underlätta leveransen. Om du inte bekräftar dina önskemål inom den här tidsramen avstår du från rätten att få Artikeln enligt dessa Villkor och vi kan kassera, sälja eller återanvända Artikeln. Vi informerar dig om dessa juridiska konsekvenser i ovanstående meddelande. Du ansvarar också för eventuella ytterligare kostnader till följd av alla misslyckade leveranser. Om Artikeln inte kan levereras till Säljaren godkänner Köparen att vi vidtar ovanstående steg och utövar ovanstående rättigheter för köparens räkning i relation till Säljaren.
17 Frakt
Vad är förbetald frakt? Du kan köpa en förbetald fraktetikett på Webbplatsen vid Transaktionen, som tillhandahålls av Vinted Go UAB (Vinted Go) och som gör transaktioner till speditörer som transporterar och levererar den Artikel du köpt (Förbetald frakt). Du måste använda den här etiketten på Webbplatsen för att skicka eller returnera en Artikel inom fem vardagar efter köpet, i annat fall avbryts eller slutförs Transaktionen (i händelse av en Artikelretur) automatiskt.
Hur mycket det kostar. Förbetalda Fraktkostnader varierar beroende på paketstorlek, leveransrutt, speditör och potentiella rabatter. Du ser hur mycket det kostar innan du kommer till kassan.
Spåra paket och speditörer. Du kan spåra statusen för Artikeln på Webbplatsen, som är baserad på information från speditören. Så långt det är tillåtet enligt lagen frånsäger vi och Vinted Go oss allt ansvar om speditören tillhandahåller felaktig, ofullständig eller inaktuell spårningsinformation. Leveranstiden för Artikeln beror på vilken speditör som används. Du kan läsa mer här om vilka speditörer som för närvarande är tillgängliga för Förbetald frakt, men vi kan när som helst lägga till, stänga av eller ta bort speditörer. Speditörerna genomför leveransen av Artikeln. Vi är inte en speditör eller posttjänst och hanterar inte fysiskt, sorterar, levererar eller på annat sätt behandlar en Artikel som köpts på Webbplatsen när Artikeln levereras.
Det här ansvarar du för. Om du skickar en Artikel med Förbetald frakt måste du följa förpackningsregler och listan över förbjudna artiklar för Vinted Go, som du hittar här. Om det finns bevis på att du inte har följt dessa, Villkoren eller Katalogreglerna kanske du inte är berättigad till återbetalning eller kompensation om ett paket tappas bort eller skadas under transport.
Om ett paket tappas bort eller skadas. Om det uppstår en tvist om en borttappad eller skadad Artikel under transporten betraktas informationen som tillhandahålls av Vinted Go eller speditören som korrekt, såvida du inte ger oss bevis på motsatsen innan Transaktionen slutförs. Om en Artikel har förpackats på rätt sätt men paketet har kommit bort eller skadats under transport:
- Köparen får en återbetalning enligt vår Återbetalningspolicy (som omfattas av Köparskydd) och
- Säljaren får ersättning för borttappad eller skadad Artikel på Vinted och beloppet kan bero på vilken speditör som användes (mer information finns i Hjälpcentret).
Om en annan metod förutom Förbetald frakt används för att skicka en Artikel som köpts på Webbplatsen ansvarar Säljaren för borttappade eller skadade paket och begär ersättning direkt från speditören.
AVSLUTNING – SLUTLIGA VIKTIGA VILLKOR
18 Vad du ser på vår Webbplats
Vi äger vår Webbplats. Vi, Vinteds partner eller våra licensgivare äger alla immateriella rättigheter till webbplatsen, inklusive system, layout, programvara, varumärken och domännamn.
Överensstämmelsegaranti. Om du bor i Europeiska unionen gynnas du av en juridisk garanti för överensstämmelse för våra digitala tjänster. Det innebär att vi är ansvariga gentemot dig om den digitala tjänsten inte överensstämmer vid den tidpunkt då den tillhandahålls till dig och om du upptäcker det inom två år, eller om det blir uppenbart under den löpande tillgången till den digitala tjänsten. Om du vill göra ett anspråk följer du processen som beskrivs nedan i Hur tvister ska hanteras.
Webbplatstillgänglighet. Vi ansvarar inte för avbrott i tillgängligheten för vår Webbplats på grund av underhåll eller händelser som ligger utanför vår rimliga kontroll. Med tanke på Användarnas berättigade intressen och om möjligt baserat på relevanta faktorer (som säkerheten på Webbplatsen) försöker vi
- informera dig om planerade eller pågående tillgänglighetsbegränsningar,
- planera driftstopp utanför de timmar som den används mest och
- begränsa driftstoppet för regelbundet underhåll till en rimlig mängd som överensstämmer med marknadsstandarder.
19 Det här ansvarar du och vi för
Det här ansvarar du för. När du använder vår Webbplats och våra Tjänster ansvarar du för
- ditt Innehåll och eventuella åtgärder på Webbplatsen som sker under ditt Konto,
- alla Artiklar som läggs upp, säljs och överförs av dig till Köpare (inklusive alla uttalanden du gör om Artiklar),
- publicerade recensioner och
- eventuella bestridanden till följd av dina handlingar.
Skatter. Vi ansvarar inte för eventuell skattskyldighet eller rapporteringsskyldigheter som kan gälla dig på grund av dina aktiviteter på Webbplatsen.
Värdtjänsteleverantör. Eftersom vi tillhandahåller Värdtjänster till dig och andra Användare kör vi inte en allmän övervakning av Innehåll eller Artiklar som läggs upp på Webbplatsen. I den mån lagen tillåter har vi inget ansvar gentemot dig för eventuella förluster eller skador som du lider av som rör en Transaktion, förutom om det uttryckligen täcks av Köparskydd, våra åtaganden i dessa Villkor eller våra rättsliga skyldigheter.
20 Hur tvister hanteras
Tvister mellan dig och oss. Om vi inte kan lösa en konflikt du tar upp genom vår tvistblankett, eller om du inte är nöjd med resultatet, kan du försöka nå en lösning via Europeiska kommissionens tvistlösningscenter online eller kontakta de nationella konsumentorganisationerna för alternativa tvistlösningstjänster här. Om du har en tvist med oss kan du även skicka in ett anspråk till domstolarna där du bor (din hemvist).
Tillämplig lag. Dessa Villkor regleras av nationella lagar i det land där du bor (din hemvist).
21 Det sista du behöver veta
Uppdateringar av dessa Villkor. Vi kan behöva uppdatera dessa Villkor i framtiden. Beroende på typen av ändring meddelar vi dig baserat på tabellen nedan:
Vilken förändring vi ska göra |
När vi meddelar dig |
Vad behöver du göra? |
Små redigeringsjusteringar (som att korrigera ett stavfel) |
Vi gör uppdateringarna som du kan granska när du vill. |
Nej! |
En ändring för att lösa ett säkerhetsproblem eller för att förhindra skada eller missbruk |
30 dagar i förväg, såvida det inte är möjligt av säkerhetsskäl |
Nej! |
Lägga till nya tjänster eller nya funktioner och förbättringar i befintliga Tjänster (men de påverkar inte väntande Transaktioner eller påverkar din användning av Tjänsterna negativt) |
30 dagar i förväg |
Nej! |
Alla andra ändringar av dessa Villkor |
30 dagar i förväg |
Klicka på Acceptera för att godkänna de nya Villkoren inom 30 dagar efter att du mottagit vårt meddelande Om du inte vill godkänna de nya Villkoren kan du fortfarande: avsluta ditt Konto kostnadsfritt, kontakta Kundsupport, ladda ned dina personuppgifter, slutföra en Utbetalning |
Dessa ändringar tillämpas inte i efterhand och påverkar inte Transaktioner som du redan har slutfört på Webbplatsen.
Om du inte samtycker till en ändring. Om du inte samtycker till de ändringar vi har gjort i dessa Villkor kan du avsluta vår relation kostnadsfritt när alla väntande Transaktioner har slutförts.
Överlåtelse. Vi kan överföra våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till en annan organisation, men vi meddelar dig 30 dagar i förväg. Om du inte samtycker kan du avsluta dessa Villkor omedelbart genom att avsluta ditt Konto. Du får inte överföra dina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till en annan person.
Inget partnerskap. Dessa Villkor skapar inte ett partnerskap eller en relation mellan dig och oss. Ingen av oss har någon rätt att ingå ett avtal på uppdrag av den andra eller juridiskt binda den andra på något sätt.
Avskiljbarhet. Om en domstol eller relevant myndighet beslutar att någon del av dessa Villkor är olaglig fortsätter resten av avsnitten att gälla fullt ut.
Ny version som gäller från 31-01-2024 - Sverige